Betulkah MYDIN Serap GST ?

Esok, genap sebulan GST (Goods & Service tax) dilaksanakan di Malaysia.

Hari pertama pelaksanaan GST, status Facebook berkenaan GST berbagai ragam. Ada yang sokong ada yang tidak. Majoritinya sudah tentu la TIDAK.

Banyak peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga. Dalam masa yang sama nilai RM juga menurun menyebabkan harga barang meningkat. Jadinya, ramai beranggapan harga meningkat disebabkan GST. Pada saya, kebanyakannya meningkat kerana nilai RM turun, DAN, disebabkan GST, peniaga ambil kesempatan naikkan juga harga.

MYDIN menaikkan banner kata 'Kami Tanggung GST'. Maka ramai la pergi MYDIN untuk membeli barang. Tetapi terkejut dalam resit ada tulis 6% GST. Hari itu juga keluar status FB beserta lampiran gambar resit.

Saya ketawa...

Pelaksanaan GST memerlukan semua yang berdaftar menayangkan jumlah caj GST di dalam resit. Itu memang kena buat. Serap atau tidak dalam resit perlu tayang GST. Kesimpulan nya disitu, yang hiruk pikuk di luar sana tak tahu apa yang diorang komplenkan.

Saya juga cubalah ke MYDIN. Cuba lah sendiri sebelum berkokok sama.

Pembelian pertama saya ialah kopi, nescafe dan beberapa barang makanan lagi. Sedikit sahaja, sekadar membeli keperluan harian. Kopi Hang Tuah ada tulis GST,. Nescafe tidak ada GST. owh, ok... Disebabkan saya tak ingat harga Kopi Hang Tuah. jadi saya diamkan diri sahajala.

Pembelian seterusnya ialah kasut Uwais. Saya cari selipar plastik ala ala crocs. Jumpla di MYDIN, harga 11.90 sen. Tengok tag harga dah lunyai, menunjukkan tag tersebut adalah tag lama sebelum pelaksanaan GST (Pada pengamatan saya).

Resit pembayaran menunjukkan harga tanpa GST adalah RM11.23. Ok, rasanya betulni, GST diserap.


Rumusan saya, saya percaya dengan apa yang saya rasa, berdasarkan pengalaman membeli di MYDIN. Ya, MYDIN serap caj GST. Tetapi, janganla percaya saya bulat-bulat. Siasat la sendiri. barula buat rumusan,

Yang saya faham, GST adalah penukaran sistem taks. Maka tidak sepatutnya harga barang dinaikkan sewenang-wenangnya. Jika naik, maka syarikat berkenaan atau kedai berkenaan tidak pernah membayar cukai kepada kerajaan. 

Sekian ... 

ps: saya tidak sokong GST 100% tetapi.. hidup perlu diteruskan. Rezeki Allah tentukan, bersyukur dan berusaha.

Comments

Post a Comment

Popular Posts