Umrah 2011 part 2

17 Mac 2011

Subuh berikutnya, mama dah ajak pergi Jemaah subuh kat Masjid jam 3 pagi..... 3.30 kami dah samapi masjid. Berjaya dapat ruang kat dalam. Masa nak ke subuh agak lama. Azan dilaungkan dua kali, kali pertama untuk kejutkan orang angun tidor, azan ke dua azan subuh. Antara waktu azan subuh dengan qamat pun agak lama. banyak solat sunat dan amalan lain boleh dibuat. Dugaannya? nak tahan wuduk jek. sebab jauh bilik airnya. dan kalau keluar, x lepas la nak masuk dalam masjid balik. So tahan la wuduk. Orang dah pesan bawa spray, tapi nak membawa tu beg nya kecik.. so bertahan jelah bila nak buang angin hehe.

Lepas subuh, balik ke hotel breakfast. Ustaz buat sedikit taklimat, dan maklumkan esoknya kene tukar hotel. Pulak..... sabarjela. So aritu pun pergila ziarah luar kul 8.30 pagi. Ustaz Roslan arrangekan dua biji van, yang dipandu oleh orang arab. Pertama kami melawat perkuburan syuhada dan jaabal uhud. Selepas itu, ke ladang kurma, masjid dua kiblat, dan beberapa tempat lagi. Saya x berapa ingat semua sebab demam lak haritu.

Sebelum zuhur kami balik dan solat di Masjid Nabawi. Petang tu jam 3 kami berpindahke Hotel lain. Agak ke dalam sikit hotelnya tapi lebih dekat ke pintu 25. Malam tu ramai juga yang pergi ke Raudah. Tapi sebab penat, kami x pergi.

18 Mac 2011

Macam semalamnya, kul 3 pagi kuar dah. Lepas jek solat subuh, kami try pergi ke Raudah. Berjaya juga ke Raudah. Tapi ramainya. Petugas masjid mengasingkan kami kepada group mengikut bangsa. Mungkin disebabkan keadaan terlau ramai ( ramai macam msuim haji) mereka buat begitu untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini. Walaupun lama dapat la juga merasa sampai ke Raudhah, dan melihat makam nabi serta sampaikan salam kepada nabi. Dapatlah saya berdoa apa yang dihajat.

Dalam jam 11 kami balik ke hotel. Sempatla kami berkemas, beli sedikit lagi barang dan kemudian solat zuhur. Selepas zuhur kami berkemas dan trn ke bawah sebab nak ke mekah. siap memakai ihram, semua tunggu di lobi untuk tunggu bas.



Comments

Popular Posts