Cinta Antara Planet – Revisit

Cinta Antara Planet – Revisit (  http://saifulislam.com)

Bezanya antara lelaki dan wanita seperti langit dan bumi, tapi saling memerlukan. ada masa kita rasa kita kenal lelaki/wanita itu, tapi sebenarnya tidak. maka berlakulah perselisihan faham walhal hanya atas sekecil kecil perkara. saya bukan peminat buku motivasi dari bangsa orang putih, kerana, agama yang berbeza menyebabkan approach nya berbeza. tapi artikel ustaz hasrizal menukar persepsi saya. Ambillah yang baik, tapi buang lah yang tidak sesuai. asalkan kita tahu batasan kita, tidak salah mengambil pandangan dari mereka yang pakar, dan telah mengkaji dari lumrah kehidupan manusia.

Dunia sekarang juga ramai mempertikai, salahke saya sekadar berkawan dengan lelaki lain? kawan sahaja, kenapa perlu suami cemburu?

atau, kenapa lelaki nak kawin lebih dari satu, x cukup ke seorang?

atau, kenapa perlu menilai wanita tak pakai tudung ni baik ke jahat?

saya bukan pakar, saya bukan ustazah, tapi logiknya Islam telah memberikan kita satu landasan yang kukuh, cukup segala panduan. Semua soalan itu, jika difikirkan dgn logik akal yang lemah seperti saya, cukup memadai untuk tahu batas persahabatan saya dengan lelaki, logiknya kenapa lelaki boleh kawin lbh dari satu sedangkan wanita tidak, dan nilainya seorang wanita bertudung dgn tidak.

Kesimpulannya, apabila terfikir akan soalan soalan itu, kembalilah kita mencari jawapannya yang berlandaskan Islam.

ps: to my dear, terima kasih kerana mencadangkan buku berkenaan at the first place

Comments

Popular Posts