Fesyen Muslimah Syariat Compliance. Compliance kah?!

Satu masa dahulu, saya geram dengan senario fesyen Malaysia, yang kebanyakannya tidak sesuai untuk muslimah bertudung.

Kalau adapun hanya baju jubah dan baju kurung.

Satu masa dulu, nak cari baju blouse labuh, yang ada, jarang, kalau yang tak jarang, pendek.

Satu masa dulu nak cari skirt labuh yang tidak ketat, punyala payah. Kalau adapun yang straightcut , nak langah pun susah. Silap hari bulan koyak.

Masa kini, nak cari baju muslimah, mudah online sahaja dah banyak pilihan.Semuanya untuk muslimah .. KONONNYA. Tapi rupanya , senario lama masih tidak berubah. Jubah muslimah, ikut bentuk badan. Dah nampak bentuk punggung .

Blouse labuh banyak.. tapi harga sama harga kat Shopping Mall Isetan

Skirt labuh nak langkah split pun boleh, tapi harga, menjunam tinggi ke langit

Dress kain kembang banyak tapi menyeret lantai, dan sebelah atasnya ketat. Bawah tutup, atas tutup tapi macam tak tutup.

Tudung pelbagai fesyen berlambakan di ruang tayang Facebook. Tapi bila pakai, tutup nya atas dari dada.Fesyen tudung pula dah macam pokok krismas pun ada, gaya macam tak sempat pakai tudung pun ada. Banyak mata memandang sebabkan lain dari yang lain. Bila kena viral, alasan rambut macam Hafiz AF, tudung pun jadi macam bukit la... huh?

Selendang instant syariat compliance, .... tapi macamana nak syariat compliance, kalau dah macam langsir gayanya, warna sebatu dah nampak, siap bunga-bunga dan renda, macam hantaran la pulak.

Inilah ceritanya bila bertudung asal bertudung. Bila bertudung tapi nak berfesyen. Tapi nawaitu bertudung tidak benar.... Akhirnya jadilah wanita bertudung tapi menyanyi dan berlakon, jadilah wanita bertudung tapi tak kisah dipeluk, jadilah wanita bertudung tapi nilai moral tiada...

Wanita dan kecantikan, fesyen dan gaya, memang sukar dipisahkan. Saya akui, saya sendiri mau cantik. Malah sering juga tergoda dengan lambakan iklan pakaian muslimah syariat compliance.

Tapi marilah sesama beringat. Syariat bertudung itu apa sebenarnya. Menutup aurat, menjaga aurat agar tidak menjadi 'tarikan' pada mata-mata yang tidak sepatutnya. Menutup aurat bukan sekadar tutup. Tapi tutup bentuknya, tutup dadanya... dan dah tutup, janganla pula melupakan halal haram yang lain.

Barulah cantik. Belum tentu sempurna tapi lebih cantik ..

Dan pada yang buat seperti yang diatas, tak payahla nak bagi alasan yang tidak munasabah untuk menghalalkan cara. Seolah-olah bodoh sangat masyarakat lain nak menilai, Masyarakat pulak, tak perlulah nak mengviralkan sangat kesalahan anak muda kita, macam sendiri tak pernah buat salah. Yang pakai tudung tersilap sikit, macam silap besar jek gayanya, yang tak pakai tudung, terkinja kinja peluk orang atas pentas dalam drama, tidak pula ditangkap... aduhai. Apa sebenarnya?

Dunia akhir zaman. Takut, tapi masih belum bersedia...





Comments

Popular Posts