Wednesday, January 14, 2015

Resepi Kacang Pool / Kacang Foul ... Ekspres!

Kisah semalam, apabila mama & abah datang rumah secara tiba-tiba.
Termenung di ofis sekejap fikir nak masak apa, haha.
Mulanya terfikir kacang pul, sebab dah ada barang sikit, tapi takut tak jadi terus tukar menu spagetti goreng.

Tetapi, abah pulak dah dengar kacang pul, abah nak juga kacang pul. Bak kata abah, kalau dah masak kacang pul, rasa kacang pul lah... hahah



Maka dengan segeranya letak spagetti ke tepi. Ambil bahan-bahan berikut:

2 pek Daging cincang Ramlee
1 Tin kacang Pul
1 Tin Kacang Panggang
Setengah botol tomato puree prego (yang dah buka ada dalam fridge)
Tomato sos
Serbuk Kari Daging Alagapas
2 biji bawang holland sederhana besar jek
Sikit halia

Seterusnya dengan segera dan kelam kabut lah mengingat resepi dari internet, dan diubahsuai dengan sesedap rasa hati seperti berikut:


  1. Cincang bawang Holland dengan Turbo Chopper Tupperware (Sangat Suka ini Chopper!)
  2. Defrost daging cincang
  3. Tumis bawang dengan halia dengan butter. (kononnya sedap la pakai butter!)
  4. Masuk daging. Saya biar sampai agak dah masak daging tu
  5. Saya masukkan kari daging. Sepuas rasa hati. Hubby tukang tambah lagi kari daging ni.... 
  6. Agak agak dah cantik bau dan rupa, saya masukkan la tomatao puree. 
  7. Pastu saya masukkan kacang foul setin dan kacang panggang setin yang kecil. (untuk muaikan saja) 
  8. Pastu bila rasa, mcm tak sampai sgt, tambah tomato sos. 
  9. Biarkan sampai masak. masukkan garam secukup rasa. Kacau sampai kacang hancur...
  10. Saya pecahkan 4 biji telur kat atas kacang pul tu berasingan.. , (atas dapur tu jugak)  pastu tutup periuk tu sehingga la kuning telur tu nampak mcm telur goyang....


Pastu hidang dengan lemon slice untuk diperah sebab limau kecik takde.

Dengan kembang kuncupnya dengar mama ngan abah kata jadi dan sedap... Klausa mama, orang pandai makan, pandai masak... wahwah.

Kesimpulannya, jangan takut takut cuba, kalau takut memang tak sedap, kalau berani redah, x jadipun tetap sedap!



No comments:

Post a Comment