Dr. Azizan Osman dan kisah Phd. palsu



Ribut viral di internet tentang Dr. Azizan Osman dan kelayakan Phd. palsunya. Sibuk nampaknya rakyat jelata menggali isu kebenaran gelaran Dr. yang digunakan. Mau tidak, bukan satu Dr. , ada 3 ke empat anugerah Phd. yang dikhabarkan pada dunia. Dan gelaran itu, menaikkan nama sehingga mampu menjana pendapatan lumayan.

Kronologi kisah viral pasti semua dah tahu. Kalau tak tahu boleh baca di www.melvister.com (Jawapan Kenapa Dr Azizan Osman Guna PHD Doktor Palsu | melvister.com )

Berikut adalah ulasan saya dari pandangan yang tak seberapa ini:



Rakyat pandang tinggi pada gelaran 'Dr.'.

Memandangkan secara rasminya, pihak Dr. Azizan masih cuba menegakkan benang yang basah, disini saya mengunakan perkataan 'andaikata'. Andaikata, sebenarnya memang Azizan Osman tidak mempunyai kelayakan Dr. yang sah, kenapa Azizan Osman menggunakan gelaran tersebut? Sebabnya, kalau la si polan A ada gelaran Dr. buat kursus harga RM15,000, dan si polan B yang hanya ada pengalaman sahaja, buat kursus dengan harga RM150, cuba teka kursus mana yang mendapat sambutan hangat di pasaran?. Sudah tentu Si polan dengan gelaran Dr.

Sebabnya, rakyat kita pandang tinggi pada kelayakan pendidikan dan gelaran. Kalau ada gelaran Dr., ramailah pelanggan yang memandang tinggi pada nya. Padahal, segala jenis ilmu, coaching, talk dan lain-lain, adalah perkara yang boleh diperolehi dari pengalaman, internet, kursus-kursus percuma. Orang yang ada pengalaman berniaga pun boleh bagi talk macam dia. Yang membezakan mungkin bakat dan X Factor yang ada pada Azizan Osman. Perkara itu tak perlu dinafikan, sebab kalau tidak, takkan la ramai pelajarnya. Ada yang berjaya pula tu. Berjaya? ... orang takde phd. boleh bentuk orang lain berjaya dalam perniagaan!....

Hakikatnya, walaupun menipu (andaikata) , tapi ada kejayaan disitu. Kisah viral ini membuktikan, gelaran Dr. MESTI untuk seorang itu nampak hebat, berjaya ... di Malaysia ni. Kalau Azizan Osman takde Dr. Nak ke korang menuntut dengan dia?....

Orang takde Phd. boleh bentuk orang lain berjaya dalam perniagaan!....

Sekali lagi, tiada Phd., tapi mampu memotivasikan pelajar/pelanggan. Kalau tanya pada peserta program Azizan Osman, masing -masing puji , kata seronoklah, dan cakap dia bagus. Betulla tu, kalau dia boleh menukar setting minda anda, motivasikan anda, dan berjaya pula tu (walaupun saya tak tahu berapa ramai pelajarnya yang berjaya, tapi ada yang kata berjaya..)  maksudnya dia memang bagus. Dan itu membuktikan orang tiada Dr. juga boleh bercakap dengan hebat sekali. Tambahan lagi, dia dianugerahkan denganbakat bercakap dan mempengaruhi orang lain. Tak kisahla kalau dia tiada Dr., hakikatnya dia mampu mengajar anda dan menjadaikan anda berjaya,so apa salahnya belajar darinya. Yang penting outputnya anda berjaya!.

Azizan Osman memang pandai

Kenapa dia pandai? Sebab dia dah kumpul duit jutaan ringgit tanpa ada nya Phd. pun. Walaupun, isu penipuannya sedang hangat dikupas, tapi dia masih ada pengikut setia yang back up dia. Dia dah kaya, walaupun hanya dengan bercakap cakap cakap, coaching coaching coaching, ... kau ada? haha

Yang kedua, macam saya cakap tadi, dia mampu memotivasi dan coaching peniaga sehingga berjaya.

Tapi.... Takla pandai sangat

Kenapa kata dia tak pandai sangat? Sebab walaupun dah kantoi, masih lagi nak menegakkan benag yang basah. Masih lagi kata ada kelayakan Phd. dari universiti US dan UK. Masalahnya, ini adalah zaman dunia tanpa sempadan, dan semua orang pandai menggali maklumat. Universiti Gordon pada tahun 2009 lagi dah glamour di US dengan ijazah online nya yang palsu (boleh dibeli). Kalau yapun, nak cover, cover secara bijaklah. Bolehke? Otherwise, u just making yourself guilty as charge.

ps: Pada saya, kalau betul tiada Dr. mengaku jelah. Senang cerita, ...

Wassalam.

Comments

Popular Posts