Sewing for dummies : Jom Belajar jahit


Dalam keadaan ekonomi sekarang ini, semuanya semakin mahal. Nak tempah baju, mahal. Nak beli baju , untuk saix extra L ni pun mahal. Bukan sekadar mahal, susah nak cari kat kedai. Memang dah takde lagila membeli baju di Jusco ke, Parkson ke, sebab susah nak dapat saiz dan kalau adapun, lebih seratus ringgit sehelai.

Oleh sebab itu, dalam dunia tanpa sempadan ni, saya pun carila jalan untuk belajar menjahit untuk pakai sendiri. Harga menempah sekarang pun RM60 sehelai, paling kurang. Harga kain lagi. Maka, bila ada mesin jahit, nak la belajar menjahit.

Macam mana nak belajar jahit, dengan masa yang flexi dan tidak menggunakan duit yang banyak?
Berikut adalah cara saya belajar menjahit.




Tutorial menjahit melalui YouTube
Cara ini adalah yang paling mudah dan jimat. Tetapi memerlukan kerajinan, kesungguhan, dan kemampuan untuk memahami apa yang diajar. Banyak video cara-cara menjahit di Youtube, dan mudah dibuat carian melalui laman web. Contohnya, cuba cari 'how to sew a tshirt'. Banyak senarai akan keluar, dan anda boleh pilih ikut kesukaan anda.

Limitasi:
> Kalau tak faham, pandai pandai memaham kan sendiri sebab tak boleh bertanya.


Donwload Free Pattern 



Cuba anda buat carian free pattern melalui laman web seperti Pinterest, Craftsy, atau tanya pada Mr Google sahaja. Kemudian download pattern berkenaan, dan cetak. Kebiasaanya, pattern dalam format .pdf. Potong pattern ikut arahan. Lepas tu, gunalah pattern yang ada untuk menjahit. Pattern dalam bahasa melayu nya ialah pola. Banyak pola percuma di dalam internet untuk projek menjahit yang mudah seperti pola baju kanak-kanak, pola buat bantal dan sebagainya.

Anda boleh cuba free pattern berikut:



Limitasi:
> Kebanyakan pola percuma terhad kepada projek yang mudah, untuk beginner.
> Arahan pun ada yang jelas dan ada yang tak jelas tapi boleh bertanya kepada pemilik pola berkenaan.
> Penggunaan pola adalah untuk kegunaan sendiri sahaja, melainkan mendapat kebenaran pemilik pola,


Beli Pattern
Kalau ada duit, boleh je beli pattern di Etsy, atau Craftsy, atau laman web yang ada jual pattern. Kebanyakannnya adalah laman web luar negara yang diusahakan oleh WAHM. Ada pola yang dibeli, boleh digunakan untuk menjahit barang yang hendak dijual. Tetapi bergantung kepada kebenaran pemilik pola. Juga kebiasaanya dari laman web luar negara.

Craftsy
Etsy
Elliedactyl

Pattern Tempatan

Haurra

Limitasi:
>Melibatkan kos. Kalau laman web luar negara, harga adalah dalam bentuk US dollar, dan perlu guna kredit kad.


Kelas menjahit online/whataps/telegram 
Sekarang juga semakin banyak cikgu-cikgu menjahit buat kelas secara online, atau whataps atau telegram dan sebagainya. Kelas maya. Contoh yang buat kelas online adalah cikgu Yasalma.

Dalam Facebook juga banyak, tetapi sila hati-hati kerana ada juga yang buat kelas murah, free lah tetapi ada bayaran juga, tetapi, kelas tak buat pun. Pendek kata penipuan kelas jahitan. Maka berhati-hatilah.

Antara kelas yang boleh dipercayai:

Yasalma Sewing School - Baju kurung, jubah dan lain-lain
Kelas Cikgu Salwa - T-shirt, baju kanak-kanak.

Limitasi:
Sediakan duit yuran :)

Beli buku belajar menjahit
Di kedai buku juga terdapat banyak buku menjahit dari cikgu jahit tempatan. Antara buku menjahit yang mudah untuk diikuti adalah buku Cikgu Yasalma.

Image result for buku yasalma

Limitasi:
>Ada buku susah nak faham
>Tidak boleh nak bersoal jawab.
> Kena la beli :)


Sekian, wassalam.


Comments

Popular Posts