Membasuh Cloth Diaper

Sehingga hari ini, Uwais sudah memakai Cloth Diaper selama 8 bulan. Hampir sepenuhnya ber CD, kecuali masa balik kampung atau berjalan. Pada saya, ber CD semasa travelling jauh-jauh adalah tidak berbaloi hehe. Terpulang kepada mommies semua. Kalau nak ber CD semasa travelling dan mampu menguruskannya dengan baik, saya memang tabik hormat.

Untuk saya, saya sudah cukup happy dapat memakai kan Uwais CD setiap hari-hari biasa. Hari-hari biasa pun dah cukup berpenat lelah. Tapi penat lelah yang seronok, kerana menguruskan CD boleh menjadi satu terapi bila melihat CD yang comel comel :).

Bercakap mengenai membasuh Cloth Diaper... terus terang saya katakan saya bukan seorang yang mengikut sangat Garis Panduan yang banyak tertulis di dalam laman web, yang diberikan oleh penjual CD. Saya lebih suka membuat 'research' dan meng'apply' kannya mengikut kesesuaian dan keadaan semasa.

Berdasarkan 'rules' semasa yang mommies semua tahu, kita perlu pre-wash CD untuk beberapa kali, dan membasuh menggunakan sabun tertentu sahaja. CD juga perlu di 'Stripwash' apabila 'Insert' mula kejung, menggunakan sabun tertentu atau menggunakan bahan home remedies seperti cuka saun basuh sunlight dan sebagainya.

OK.

Pertama - Pre wash CD. Betul. Yang ini saya follow. sebab CD perlu di'latih' dahulu insertnya untuk menyerap air... TAPI, saya pre wash dua kali sahaja. dan adakala sekali sahaja. Untuk Bamboo atau hemp pula, saya rendam dalam air panas dalam setengah jam lebih. kemudian baru saya pre wash dengan sabun di dalam mesin basuh.

Next

Membasuh CD. Sorry, saya tak follow rules menggunakan sabun tertentu sahaja. Saya guna sabun biasa tops. yang tidak mempunyai pewangi atau apa apa additives dan yang menjimatkan. Dan selama 5 bulan yang terkini, saya tidak menghadapi masalah menggunakan sabun TOPS.

Sabun yang digunakan perlu sedikit?... oh Sorry again. Saya menggunakan sabun seperti mana saya membasuh baju. Kenapa? saya mengikut lojik, insert yang telah mengandungi ammonia dan sisa poo baby, kenapa perlu basuh dengan sabun yang sedikit? bersihke? jadi saya basuh sepertui biasa. TETAPI!..... saya basuh CD dua kali, pertama dengan sabun secukup rasa, dan menggunakan program mesin basuh untuk baju baby, dan kedua, tanpa menggunakan sabun.

Kenapa?

Sebab saya basuh pakai sabun pada kadar biasa untuk memastikan insert bersih dari air kencing dan poo. Insert menjadi keras bukan sebab sabun terlebih sahaja, ia juga sebab kandungan ammonia yang tak habis basuh, tertinggal bila menggunakan sabun yang sedikit. Basuhan kedua untuk pastikan sabun habis dibilas dari CD yang telah dibasuh tadi.

Hasilnya, saya dah lama tak stripwash CD. Ada masa saya dapati juga insert keras, jadi bila insert keras cara stripwash saya ialah, rendamkan insert di dalam air panas selama setengah jam lebih. Bilas lagi beberapa kali dengan air panas. kemudian masuk di dalam mesin basuh dengan jumlah sabun TOPS agak lebih dari biasa,. selesai basuhan, basuh sekali lagi dengan basuhan biasa. (air sila lebihkan ya). ulang kalau terguna terlampau banyak sabun. tapi sila elakkan lah...

 Selesai. Inshaallah, insert gebus kembali.

Kenapa saya tak pakai sabun Rock Green atau sabun special? sebab logik nya... kenapa nak beli sabun mahal, sedangkan pakai CD untuk berjimat. Kedua, selagi OUTPUT dan OUTCOMEnya berbaloi,.. saya tak perlukan sabun lain. Sampai hari ini CD saya masih baik..

Dimana saya dapat info ini? antaranya dari website berkaitan CD dari US. Diorang pun gunakan sabun biasa je.... so kenapa tidak saya.

Sekian :).

Comments

Popular Posts