Bersalin di Hospital Putra, Melaka (Part 1)


Kali ini, saya nak bercerita tentang pengalaman saya bersalin sebanyak dua kali di Hospital Puta, Melaka. Yang pertama sekali, bersalin kan 'abang sado' tahun 2014 dan yang kedua , si adik tomel pada April 2016.

Hospital Putra Melaka terletak di bandar Melaka, antara 4 hospital swasta di Melaka (boleh rujuk entri saya berkenaan hospital swasta di Melaka).Lokasinya, depan Hotel Bayview, bersebelahan juga dengan hotel Ramada dan Majestic. Berhampiran juga dengan Swiss Garden Hotel.

Pilihan utama disebabkan oleh pilihan Doktor Pakar Melayu... PEREMPUAN. Masa itu, yang saya tahu, hanya ada dua pilihan di Melaka iaitu di Pantai dan Putra. Selepas diselidik dan di Google dan sebagainya, saya memilih Dr. Ishaereen di Hospital Putra.

Dr. Ishaereen ni nampak muda, tapi dia kata dia dah tak muda hehe. Seorang Dr. yang cantik, ada yang kata dia serius, which she is, but at the same time she is quite friendly. Kalau pergi check-up dengan dia, huuuuiai............. kene ada satu hari diperuntukkan sebab Dr. ni belum tentu available. Kadang emergency, memang ke petang lah baru check-up.

Bayaran? Masa dulu, RM80 setiap kali check-up. Satu jumlah yang agak reasonable sebab setiap kali check-up, pasti akan scan baby, dan lain-lain. Tapi bila GST dah datang, Dr. terpaksa naikkan bayaran kepada RM100. Takpelah, masih murah dari sorang lagi doktor di Putra. sekali pergi, RM300 melayang.

Perkhidmatan Dr. Ishaereen, pada saya amat memuaskan dengan bayaran yang bersesuaian. Cumanya, patient Dr. Ishaereen terlalu ramai, sampaikan nak check-up kena datang pagi untuk dapatkan giliran segera. Kalau tak, boleh jadi tunggu sampai ke petang. Sebaiknya ambil jela cuti.. (Kalau ada cuti banyak).

Tapi kos bersalin lain ya, untuk 'abang sado' saya perlu bayar RM6000, dan yang si kecik RM10,000. Fuh ......memang mengucap panjang. haha. Sebabnya, bersalin secara pembedahan.

Dan bila kita pergi Hospital Swasta, kita kena pilih dua doktor. Yang pertama doktor untuk bersalin, yang kedua doktor untuk baby. Makanya, kos bersalin boleh berubah bergantung kepada doktor doktor yang dipilih, dan masalah atau komplikasi yang dihadapi oleh baby. Seperti kes saya, si adik dah termakan berak, so terpaksalah diberi rawatan dan antibiotik.

Panjang pula cerita ni, saya sambung lagi dalam entri lain ye.

Wassalam.




Comments

  1. Salam, nak tanye total bill utk bersalin dekat hospital putra dgn Dr Ishaireen RM8000 & RM10,000 tu dua2 caeser ye ? Kalau bersalin normal berapa ye.. tq :)

    ReplyDelete
  2. Sorry lambat pula reply, dah lama tak tengok blog. Yup dedua caeser, kalau normal dalam 3000+-.

    ReplyDelete
  3. Sorry lambat pula reply, dah lama tak tengok blog. Yup dedua caeser, kalau normal dalam 3000+-.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts