Waktu kerja 6 jam sehari


Surat khabar Utusan bertarikh 4 September 2016, telah mengeluarkan berita tentang kerja 6 jam sehari. Di dalam kenyataan akhbar tersebut, Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr. Ali Hamsa memaklumkan, Kerajaan akan mengkaji cadangan agar waktu be­kerja kakitangan awam dikurangkan sehingga enam jam sehari berbanding lapan jam pada masa ini.

Wah, adakah ini satu pengumuman yang baik? atau sebaliknya?

Bermacam pendapat pakar rujuk membajiri media perbincangan sosial di FB, whataps ....

Khabarnya satu borang soalselidik online telah dibuka oleh Jabatan Penerangan untuk tujuan mendapatkan maklumbalas orang ramai, tetapi malangnya saya tak boleh buka pun soal selidik online tersebut yang dinyatakan tarikh tutup maklumbalas pada 8 September 2016, jam 12 tengahari.

Betul atau permainan mereka yang suka bermain-main dengan khabar-khabar berita nih..?Tiada juga pengesahan daripada Jabatan Penerangan.

Walau apa pun yang terjadi, pada pandangan saya, waktu bekerja 6 jam ada pro dan kontranya. Terutama benefit kepada hubungan keluarga, benefit kepada ibu bekerja dan benefit kepada kesihatan rakyat yang mana ada lebihan masa untuk berjoging sebelum pergi kerja atau selepas. Kontranya ialah kerja perlu dilakukan dalam masa singkat, ...tetapi mungkinkah ewaktu singkat menyebabkan produktiviti lebih meningkat kerana kita lebih fokus? mungkin juga... siapa tau.

Contoh negara yang telah melaksanakan waktu bekerja 6 jam adalah negara Sweden. Outcome daripada pelaksanaan tersebut dikatakan hasil produktiviti pekerja meningkat, stress berkurangan, dan kualiti kesihatan meningkat! Yeke eh? Hakikatnya cuba baca di sini :

...Employers at a Toyota centre in Gothenburg, Sweden’s second largest city, said that staff were happier, the company had a lower turnover and profits went up after it implemented the shorter working hours over a decade ago.
The companies that implemented six hour days last year have not released any results showing whether productivity was hit. But psychologists have warned that shorter working days could put added pressure on workers to do more in less time.
“The risk is that people may work more intensively and try to cram more work into a shorter period of time which would increase rather than reduce pressure,” said Gail Kinman, professor of occupational psychology at the University of Bedfordshire. ...
Sumber: The truth about Sweden’s six-hour work day
Kesimpulannya, kita tunggu dan lihat apakah khabar ini akan diambil serius oleh kerajaan atau sekadar kata-kata manis pembuka bicara majlis.

Wassalam.


Comments

  1. di malaysia mungkin kurang sesuai...tpi kat brunei memang boleh buat sebab rakyat xramai so ...paham2 lah!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts